Dine medarbejdere bliver undervist efter samme koncept, uanset, hvor i regionen de bliver undervist.
Friheden til at skrive – selv
Udviklingen hos medarbejderne kan være svær at måle. Man kunne måle antallet af stavefejl, men det er ret ligegyldigt, om man ikke staver helt korrekt. Det er vigtigste er at ”turde at skrive”, og at dét man ikke skriver, bliver forstået. For en ikke ordblind er det umuligt at forstå den frihedsfølelse, det giver at kunne skrive et fødselsdagskort – selv.
På Vej og Park i Sorø Kommune stilles der nye krav til medarbejderne. De skal dokumentere og skrive mere – meget mere end tidligere. Telefonen er det nye arbejdsredskab.
Før kurset |
Efter kurset |
”Jeg brugte ikke computer, iPad eller telefon” |
”Nu tør jeg godt bruge app’en på telefonen” |
”Jeg var bange for at skrive – alt” |
”Nu skriver jeg bare” |
”Ingen måtte læse, dét jeg skrev” |
”Nu må de gerne læse – også mine fejl” |
”Jeg var ikke meget for at blive testet” |
”Testen var slet ikke så svær” |
”Jeg var slet ikke glad for at gå i skole” |
”Nu møder jeg hver gang” |
”Det var kedeligt at gå i skole” |
”Rigtig god stemning på holdet” |
”Jeg skrev aldrig fødselsdagskort før” |
”Nu skriver jeg kort til alle” |
”Jeg troede, jeg var dum” |
”Nu ved jeg, at jeg bare var ordblind” |
Alle møder hver gang
Fremmødet er i top, fortæller ordblindelærer Birgitte Krog, VUC: ”Det er en stor fornøjelse at møde her hver tirsdag. Alle møder topmotiverede og i højt humør. Jeg har mærket en stor motivation, arbejdsomhed og åbenhed over for de opgaver, de blev stillet overfor. De har bidraget energisk, og der har ved hver undervisningsgang været en glad og positiv stemning på holdet”.
Friske bemærkninger og kærligt drilleri flyver gennem undervisningslokalet. Der er en rigtig god stemning. Ingen af medarbejderne på holdet husker deres skoletid som hverken særlig lys eller lykkelig. Det var svært, dét der med at skrive og dokumentere – men så fik chefen en god idé: ”I skal da bare bruge telefonen noget mere”. Derfor blev VUC kontaktet af Vej og Park i Sorø. Rigtig mange af medarbejderne var ikke vant til at skrive særlig meget – og da slet ikke på telefonen. ”Vi skal bruge en app på telefonen”, fortæller Pia, ”og det kan vi godt nu. Før tænkte jeg altid: hvem skal læse det, og jeg var altid bange for at vise dét, jeg havde skrevet”. Sådan er det bestemt ikke længere.
Test er ingen fest
Før undervisningen kunne gå i gang, skulle alle screenes – og ”det var ingen fest”, fortæller én af medarbejderne. ”Jeg tænkte, at nu skulle jeg til at skrive alle de svære ord, jeg aldrig har kunnet finde ud af”. Men det var slet ikke så slemt, og ”undervisningen er heller ikke nær så svær, som jeg troede”, fortæller Carsten.
”Og jeg glæder mig allerede til næste kursus”, fortæller Henrik.
I skole på en ny måde
Esben fortæller: ”Hvis jeg havde haft en PC i skolen, så tror jeg, jeg var blevet meget dygtigere”. Men undervisningen i vante lokaler på Vej og Park gør også en stor forskel. ”Her bliver alle hørt” – og ”man kan ikke snige sig udenom”, som én siger med et glimt i øjet. Men det gør ikke noget, for ”vi er her jo for at lære noget, og vi hjælper hinanden rigtig meget”. Birgitte fortæller: ”I har fået styr på rigtig meget grammatik”. ”Og endelserne”, tilføjer Pia.
Skriver fødselsdagskort nu
Det er ikke kun på jobbet, at de nye færdigheder kan bruges. ”Nu skriver jeg fødselsdagskort til alle”, fortsætter en anden af deltagerne. Undervisningen har helt sikkert skabt mere tryghed. Pia og en kollega har nu selv skrevet invitationen til årets sommerfest – som rigtig mange kommer til at læse. Pia fortæller videre: ”Jeg var slet ikke så dum, som jeg troede. Vi gik bare i gang med at skrive – uden at tænke over det”.
Underviser Birgitte Krog slutter af: ”Jeg har mærket en større tiltro til egne evner, og dette er måske det allervigtigste, og et nødvendigt udgangspunkt for at kaste sig ud i skrive- og læseopgaver, både i fritiden og på arbejdet”.